2024 ROK
Od 1 stycznia 2024 r. kwota świadczenia wychowawczego (tzw. 500+) została podniesiona z 500 zł do 800 zł.
W związku z tym wydarzeniem nie musisz jednak składać dodatkowego wniosku. Kwota świadczenia zmieni się automatycznie.
Automatyczna zmiana kwoty świadczenia obejmie wszystkich, którzy według stanu na 1 stycznia 2024 r. mają prawo do świadczenia w okresie świadczeniowym, który trwa od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 r.
Reszta zasad wsparcia dla rodzin pozostaje bez zmian. Nabór wniosków o świadczenie wychowawcze na kolejny okres, który trwa od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 r., zostanie otwarty 1 lutego 2024 r.
2023 ROK
Od 1 lutego 2023 r. w przyjmujemy w SGB 24 wnioski w programie Rodzina 500+ na okres 2023/2024.
Uprzejmie informujemy, że w 2022 roku zmieniają się zasady składania wniosków do programu “Rodzina 500 plus”. Obsługą Wniosków – w pełni zautomatyzowanego procesu, zajmie się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Od 1 stycznia 2022 r. do 31 stycznia 2022 r. nie będzie możliwe złożenie wniosku o świadczenie wychowawcze z Programu Rodzina 500 plus za pomocą systemu Banku. Po wywołaniu wniosku zostanie zaprezentowana klientom stosowna informacja (wnioski 500+ dot. dzieci urodzonych w styczniu 2022 r. nie mogą być składane za pośrednictwem systemu Eximee. Klienci powinni je złożyć np. za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub portalu Emp@tia).
W 2022 r. w obszarze wsparcia rodziny dostępny będzie nowy program Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, w ramach rządowego programu Polski Ład. To nowe świadczenie stworzone dla rodziców dzieci w wieku od 12 miesiąca do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko kończy 35. miesiąc życia (świadczenie nie będzie zależne od dochodu rodziny i wyniesie w sumie do 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko). Także w tym przypadku wnioski można składać wyłącznie elektronicznie.
Obowiązujący okres to – 2021/2022 – od 1 czerwca 2021 r. do 31 maja 2022 r.:
- od 1 lutego 2021 r. złożysz wniosek tylko elektronicznie,
- od 1 kwietnia 2021 r. złożysz wniosek papierowo i elektronicznie,
- do 31 maja 2022 r. musisz złożyć wniosek.
Wypłata świadczenia wychowawczego na okres 2021/2022 uzależniona jest od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek.
Kiedy otrzymasz świadczenia po złożeniu wniosku?
- do 30 kwietnia 2021 r. – wypłata świadczenia nastąpi do 30 czerwca 2021 r.
- od 1 maja do 31 maja 2021 r. – wypłata świadczenia nastąpi do 31 lipca 2021 r.
- od 1 czerwca do 30 czerwca 2021 r. – wypłata świadczenia nastąpi do 31 sierpnia 2021 r.
- od 1 lipca do 31 lipca 2021 r. – wypłata świadczenia nastąpi do 30 września 2021 r.
- od 1 sierpnia do 31 sierpnia 2021 r. – wypłata świadczenia nastąpi do 31 października 2021 r.
Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin. Zgodnie z programem, z pomocy państwa w wychowaniu dzieci skorzystają rodzice oraz opiekunowie dzieci w wieku do ukończenia 18 roku życia.
Wniosek Rodzina 500+ można wypełnić i wysłać online w systemie bankowości elektronicznej naszego Banku. Rozpoczęta w zeszłym roku edycja programu Rodzina 500+ została zaplanowana na 2 lata. Oznacza to, że nie musisz ponownie składać wniosku o świadczenie, które zostało już przyznane. Wniosek – również przez bankowość internetową – składasz jedynie na nowe dziecko. Kolejny okres w programie Rodzina 500+ rozpocznie się 1 lutego 2021 r.
Rola banku
Bank umożliwia złożenie Wniosku Rodzina 500+ online w systemie bankowości elektronicznej w zakładce Zarządzanie 500+.
Obsługa wniosku
Bank: Wypełniasz Wniosek Rodzina 500+ online w systemie bankowości elektronicznej Banku.
Emp@tia, Centralny System Informatyczny Zabezpieczenia Społecznego: na wskazany we wniosku adres e-mail otrzymujesz z systemu Emp@tia Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) swojego wniosku.
Organ prowadzący w gminie, np. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej: po rozpatrzeniu wniosku i przyznaniu w formie decyzji administracyjnej świadczenia wychowawczego, otrzymujesz co miesiąc wypłatę świadczenia wychowawczego w ramach Programu Rodzina 500+.
Jak wypełnić Wniosek Rodzina 500+ ?
Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego Rodzina 500+ można znaleźć po zalogowaniu do systemu bankowości elektronicznej Banku, w zakładce Zarządzanie 500+ „ Wypełnij Wniosek 500+”. Wniosek składa się we własnym imieniu, logując się do systemu bankowości elektronicznej Banku. Nie ma możliwości złożenia wniosku w imieniu innej osoby. Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się z informacjami o Programie Rodzina 500+ na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej .
Jeżeli do wniosku załączasz wymagane dokumenty, to przygotuj wcześniej ich skany (dopuszczalne formaty załączników: PNG, JPG lub PDF). Zwracamy uwagę na ograniczenia dot. wielkości załączników – szczegóły znajdują się poniżej.
Jeżeli wypełniasz Wniosek Rodzina 500+ także na pierwsze dziecko (pierwsze dziecko to najstarsze lub jedyne w rodzinie dziecko w wieku do ukończenia 18 roku życia), przygotuj skany oświadczeń o dochodach wszystkich członków rodziny. Pamiętaj: jeżeli jedyną osobą osiągającą dochody, o których mowa w zał. 2,3 i 4 jest Wnioskodawca, wniosek można złożyć bez załączania skanów oświadczeń pozostałych członków rodziny.
W przypadku pytań lub wątpliwości dotyczących wypełnienia wniosku, zapoznaj się z informacjami o Programie Rodzina 500+ na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej lub skontaktuj się z Organem prowadzącym w gminie, np. MOPS, który będzie rozpatrywał wniosek i na jego podstawie rozstrzygał, czy przysługuje świadczenie wychowawcze.
- Informacje dotyczące statusu wysłanego wniosku:
- „Przetwarzany” – trwa przesyłanie wniosku do systemu Emp@tia.
- „Dostarczony” – wniosek został przesłany do systemu Emp@tia.
- „Błąd dostarczenia” – wniosek nie został dostarczony do systemu Emp@tia. Wyślij wniosek jeszcze raz.
- Informacje dotyczące załączników:
- Maksymalna liczba załączników: 7 sztuk.
- Maksymalna łączna wielkość wszystkich załączników: 3,5MB.
- Nazwy załączników nie mogą zawierać znaków polskich, specjalnych i spacji oraz muszą być unikalne w ramach jednego wniosku.
- Formaty załączników: PNG, JPG lub PDF.
Reklamacje
Reklamacje dotyczące Wniosku Rodzina 500+, w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
- w Banku – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej Banku , etapu rejestracji wniosku w systemie internetowym Banku oraz jego wysłania;
- do Organu prowadzącego w gminie – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do Organu prowadzącego w gminie oraz wypłaty świadczenia wychowawczego.
Bank przyjmuje i rozpatruje reklamacje zgodnie z przyjętymi w Banku zasadami. Zapoznaj się z informacjami na temat składania i rozpatrywania reklamacji Klientów w Banku Spółdzielczym w Pucku